خاطرات مردم از حاج قاسم در «مردی برای همه» / کاری متفاوت برای انسانی متفاوت ساختهایم
به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، نشست خبری معرفی مجموعه فیلم کوتاه داستانی «مردی برای همه» پیش از ظهر امروز با حضور مسعود دهنوی، کارگردان و ابوالفضل همراه بازیگر آن در خبرگزاری ایسنا برگزار شد. این فیلم کوتاه بر اساس خاطرات واقعی از مراسم تشییع پیکر حاج قاسم سلیمانی و خاطرات مردمی از این اتفاق ساخته شده است.
مسعود دهنوی در ابتدای این نشست گفت: من دوست داشتم بهعنوان یکی از عوامل جزئی در یکی از کارهای هنری مرتبط با حاج قاسم فعالیتی داشته باشم. این را بدون اغراق میگویم که ساخت یک اثر چه در فضای مستند و چه در قالب داستانی یکی از اهداف من بود. امیدوارم حاج قاسم از ما راضی باشد. اگر کارها دیده شده، به واسطه نام این شهید بوده و اگر ضعفی داشت به خاطر من بوده است.
وی اظهار کرد: تولید اثر با محوریت شخصیت حاج قاسم بسیار سخت است. شما با بحرانهایی روبهرو میشوید که مقصری ندارد ولی این سختی یادآوری میکند که بدانید برای چه کسی کار میکنید. ما حس میکردیم کاری متفاوت برای انسانی متفاوت میسازیم.
۴۰۰ خاطره، یک مستند
دهنوی در رابطه با شکلگیری ایده ساخت مجموعه «مردی برای همه» عنوان کرد: در ابتدا «مکتب حاج قاسم» به امیرحسین نوروزی پیشنهاد ساخت مستندی در مورد مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی داد و من هم به دعوت ایشان به تیم تحقیق این پروژه اضافه شدم. در طی تحقیقات چند کتاب در مورد خاطرات مردم از مراسم تشییع پیکر حاج قاسم در شهرهای مختلف خواندیم و در مجموع به حدود ۴۰۰ خاطره رسیدیم. پیش از ساخت این مجموعه دنبال این بودیم که مستندی از این اتفاقات بسازیم ولی به این دلیل که حس کردیم شاید آن چیزی که میخواهیم نتیجه ندهد، هفت یا هشت خاطره را که بار دراماتیک داشت، انتخاب کردیم و درنهایت چهار خاطره از میان آنها تأیید شد و آن چهار خاطره را ساختیم.
وی افزود: هر اپیزود این مجموعه گروه بازیگری، لوکیشن و فضای خاص خود را داشت و در راه تولید آن سعی کردیم اکثر عوامل فیلم در حوزه خود حرفهای باشند. مثلاً علیرضا علویان که صداگذاری کار را بر عهده داشت، در همین جشنواره امسال چند فیلم شاخص دارد یا حبیب خزاعیفر که کار موسیقی این مجموعه را انجام دادند، از چهرههای مطرح این حوزه هستند. در تیم بازیگران هم سعی کردیم از چهرههای شناخته شده مثل آقای ابوالفضل همراه یا بازیگران موفق تئاتری استفاده کنیم و تا کیفیت کارها حفظ شود. اگر بعد از پخش این مجموعه آثار با استقبال مواجه شد، قطعاً نه از طرف ما که به دلیل نام حاج قاسم سلیمانی است که پشت اثر بوده و اگر کارها ضعیف بود، حتماً کمکاری از جانب خود من بوده است.
ابوالفضل همراه نیز در این نشست عنوان کرد: حضور من در مجموعه اپیزودیک «مردی برای همه» از برکاتی بود که نصیب هرکسی نمیشود. چنین آثاری در طول دوران کاری یک هنرمند از جانب خدا به او عطا میشود و من این اتفاق را به فال نیک میگیرم. من فیلمهای مختلفی در ژانرهای گوناگون بازی کردم ولی از آنجایی که با مجموعه «اخراجیها» شناخته میشوم، حضورم در پروژههایی این چنینی برای برخی از دوستان تعجببرانگیز است. ولی هر بازیگری نقشهای متفاوتی را ایفا میکند و من نیز تلاش کردم در این مسیر بازیهایم کلیشهای نشود.
کار برای شهدا را با افتخار میپذیرم
وی افزود: من سعی کردم که در فیلمهای مختلف نقشهای کلیشهای بازی نکنم اما از آنجایی که چند وقتی است در نقشهای پلیسی حضور دارم، برخی رسانهها به من لقب «پلیس سینمای ایران» دادهاند. اگرچه این برای من مایه افتخار است که بهعنوان نماد چنین شغلی مطرح شوم. به جز این من هر زمان پیشنهاد کاری درباره شهدا داشتم نه سناریو خواستم نه سختگیری انجام دادم. کار برای شهدا را با افتخار میپذیرم و در رأس همه آنها کار برای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را که جایگاه خاصی داشته و الگوی معاصر من است.
در ادامه این نشست، تیزر این مجموعه و دو اپیزود آن یعنی «مهمان» و «ماشین سوم» نیز پخش شد. بعد از پخش این دو قسمت دهنوی در پاسخ به این پرسش که چرا در داستانی که از حامد عسگری، شاعر کرمانی کشورمان استفاده شده، نام او ذکر میشود اما از خودش برای بازی در این نقش استفاده نشده، عنوان کرد: ما به دنبال این نبودیم که از شهرت حامد عسگری استفاده کنیم. حتی بعید نیست اگر ایشان کار را ببیند، بگوید که خاطرهاش به این صورت نبوده چون لوکیشن این قصه در کرمان است، اما حامد در خانهاش در تهران میزبان دوستداران حاج قاسم بود. در حقیقت ما خاطرهای یکخطی داشتیم و بر مبنای آن خاطره فیلمنامهای ۳-۴ دقیقهای نوشتیم. در این اپیزود خاص هم دوست داشتیم ادای دینی به این شاعر کرده باشیم و از نامش استفاده کنیم.
وی با اشاره به این موضوع که اگر جبهه فرهنگی و انقلاب و موسسه سوره مهر دست به انتشار کتابی در رابطه با مراسم تشییع سردار سلیمانی نمیزدند، تولید این اثر با چالشهای بیشتری مواجه میشد، افزود: ما اگر این خاطرات را نداشتیم باید تحقیقات بیشتری انجام میدادیم و زمان زیادی را هم روی صحتسنجی آنها صرف میکردیم. اما این مجموعه اثری نیست که در همین چهار قسمت خلاصه شود. قصد بر این است که «مردی برای همه» ادامه پیدا کند و معطوف به این زمان خاص سالگرد سردار نباشد.
این فیلمساز جوان درباره سختیهای ساخت اثری در خصوص حاج قاسم سلیمانی نیز گفت: سختی متفاوتی وجود داشت که نه در پروسه فیلمسازی اثر دیگری وجود دارد و نه در پژوهش. مثلاً ما بازیگری برای یکی از اپیزودها داشتیم که یک ماه قبل از فیلمبرداری او را انتخاب کردیم، تست گریم و لباس انجام شد و شب ضبط به دلیل نامعلومی آن شخص حذف شد. اما ناگهان کسی برای بازی در این نقش انتخاب شد، سر صحنه آمد و همه را تحت تأثیر قرار داد. همان لحظه من احساس کردم که حال و هوای این کار و حتی جنس سختی آن نیز با کارهای دیگر متفاوت است.
انتخاب خاطرات از بین همه اقشار جامعه
کارگردان مجموعه «مردی برای همه» در رابطه با انتخاب چهار اپیزود این اثر هم عنوان کرد: انتخاب ما از میان خاطرات مربوط به همه اقشار جامعه بود. به عنوان مثال در اپیزود مربوط به سربازها ما پادگان ارتش را انتخاب کردیم و میدانستیم عزیزان ارتشی هم ارادت خاصی به ایشان داشتند. یادم هست زمانی که برای فیلمبرداری به آنجا رفتیم یکی از دوستان ارتشی گفت همه فکر میکنند حاج قاسم برای سپاهیهاست، ولی حاج قاسم برای همه ما بود و این دقیقاً چیزی بود که به دنبالش بودیم. یا یکی دیگر از اپیزودها در مورد وقایع سال ۸۸ است.
او در پاسخ به خبرنگار آنا در مورد نحوه ارتباط بین مراسم تشییع پیکر حاج قاسم و رویدادهای سال ۸۸ اظهار کرد: من دوست دارم کار را ببینید و بعد راجع به ارتباط این فضاها صحبت کنیم. فقط این را بگویم که ما در مراسم تشییع جنازه سردار کسانی را داشتیم که در زمان اتفاقات مهمی مثل ماجراهای سال ۸۸ جزء گروه معترضان بودند، اما نتوانستند در مراسم تشییع پیکر کسی مثل حاج قاسم حاضر نشوند. در میان اپیزودهای فرصت، مهمان، ماشین سوم و دیوار که در این مجموعه قرار دارد، اپیزود فرصت که به وقایع سال ۸۸ مربوط میشود بخشی ویژه به حساب میآید.
ابوالفضل همراه نیز در انتهای این نشست اظهار کرد: شخصیت حاج قاسم منبع بسیار بزرگ و والایی برای استفاده جامعه هنری است. از دوستان هنرمند فعال در تمام رشتههای هنری میخواهم این منبع را به طور جدی پیگیری کنند. هنرمندان نباید به این مسئله ساده که قهرمانی به نام حاج قاسم داریم بسنده کنند. همانطور که واقعه کربلا یک مرجع برای شیعیان است، دوران شهادت حاج قاسم هم مرجعی برای نسل جدید انقلاب است. از هنرمندان میخواهم این روزها که بستر فراهم است این فضا را جدی بگیرند. در گذشته فقط صداوسیما بهعنوان رسانه حضور داشت ولی امروز هر کسی برای خود یک رسانه است و میتواند در محل زندگیاش اثری تولید کند یا جریان و پویشی راه بیندازد. حاج قاسم متعلق به یک طیف، گروه و دسته نیست. او متعلق به همه مردم ایران و حتی جهان است. اگر شخصی در حد و اندازه او در آمریکا بود جایی مثل هالیوود از این ظرفیت نهایت استفاده را میکرد، اما اینجا همه چشمشان به سازمانها و ارگانها برای تولید آثاری از این دست است.
انتهای پیام/۴۱۷۳/پ
انتهای پیام/